INŠPIROVANÍ SNAMI
UŽ OD ROKU 1899
Chcete sa vydať na cestu časom? Kliknite na časovú os a objavte najdôležitejšie okamihy našej 120ročnej histórie.
1899
Skupina turínskych podnikateľov a odborníkov spojila svoje sily s cieľom zrealizovať spoločný sen – vybudovať taliansku automobilku, ktorá by ponúkla dostupnú mobilitu. 11. júla 1899 bola v Turíne založená spoločnosť FIAT: Fabbrica Italiana Automobili Torino (Talianska automobilová spoločnosť Turín).
V tom istom roku bola oficiálne začatá výroba prvého vozidla pod značkou Fiat. Jednalo sa o model Fiat 3½ HP.
The foundation

Fiat 3/2 HP

Fiat 3/2 HP

Fiat 3/2 HP

Fiat 3/2 HP






1903
Píše sa rok 1903 a napriek výrobe vykonávanej výhradne ručne sa spoločnosti natoľko darí, že môže navýšiť svoje základné imanie na 800 000 lír, čo bola v tom čase dosť významná suma.
Giovanni Agnelli, ktorý bol v roku 1902 menovaný generálnym riaditeľom spoločnosti, sa rozhodol vstúpiť so spoločnosťou Fiat na burzu cenných papierov.
1910
V roku 1910 rozšíril Fiat svoju ponuku modelom Fiat Tipo. Využitie štandardizovaných súčastí umožnilo zefektívniť náklady na vývoj a výrobu a vytvoriť vozidlo, ktoré bude spoľahlivé a dostupné. Tieto vlastnosti urobili Fiat Tipo natoľko úspešným modelom, že na jeho báze vzniklo v priebehu rokov niekoľko verzií označených podľa objemu motora číslami 1 až 6.
1911
Fiat s zúčastnil prvej pretekárskej súťaže v roku 1901 s modelmi 8 HP a 12 HP. Spoločnosť Fiat totiž veľmi skoro pochopila, že motoristické preteky sú vhodným testovacím laboratóriom pre nové technológie pred ich zavedením do produkcie. V roku 1911 Fiat S61 z roku 1908 vyhral Grand Prix Ameriky. Model S76 Record z roku 1910 bol dokonca s ohľadom na svoj výkon prezývaný ako Belva di Torino (čiže Beštia z Turína). V roku 1924 vznikol Fiat SB4 Eldridge, známy tiež ako Mephistopheles, aby pokoril rýchlostný rekord.
Fiat S76 record

8 HP

12 HP Corsa

8 and 12 HP

Ernest Eldridge

Felice Nazzaro

Len Gibbs

Mefistofele

Mefistofele

S61 at the Grand Prix

S76 record

Teddy Tetzlaff

Felice Nazzaro














1912
Fiat Zero známy tiež ako Fiat 12/15 HP bol predchodcom úžitkových vozidiel značky Fiat. Pod pútavou karosériou navrhnutou za prispenia mladého Pininfariny sa nachádzala veľmi jednoduchá, robustná a spoľahlivá technika. Verzia Torpedo bola ponúkaná za 8000 lír, čo bola na onú dobu viac ako atraktívna cena. Za úspechom tohto modelu stáli kvalita, štýl a dostupnosť, o čom svedčí aj 2000 vozidiel vyrobených v rokoch 1912 až 1915.
Fiat Tipo

Fiat Tipo

Zero

Zero

Zero






1916
V tomto roku bola začatá stavba továrne Lingotto, jedného z najdôležitejších príkladov európskej priemyselnej architektúry. Je navrhnutá architektom Giacomom Mattè Truccom a stelesňuje taliansku túžbu po inovácii a industrializácii. Továreň Lingotto bola slávnostne otvorená 22. mája 1923 za prítomnosti talianskeho kráľa Viktora Emmanuela III.
Pope Pio XI

Agnelli and Nazzaro

Felice Nazzaro

Lingotto

Lingotto

500 Topolino

The track

The ramp

Vittorio Emanuele III










1932
Na autosalóne v Miláne, ktorý prebehol od 17. do 27. apríla 1932, sa prvýkrát predstavil Fiat 508 Balilla, revolučné vozidlo, ktoré zaznamenalo okamžitý úspech. Jednalo sa o štvordverový sedan s karosériou vyrobenou z dreva a ocele, ktorý mohol ísť rýchlosťou až 80 km/h a stál iba 10 800 lír. Jednalo sa o jedno z najobľúbenejších vozidiel v Taliansku, ktoré oceňovala verejnosť aj odborná tlač.
508 BALILLA SPORT

508 BALILLA SPORT

508 BALILLA 3-SPEED




1936
V roku 1936 sa zrodil Fiat 500 A Topolino (alebo „malá myška“, taliansky názov Mickey Mouse od spoločnosti Disney). V tom čase sa jednalo o najmenšie masovo vyrábané vozidlo na svete. Tento predchodca dnešných ekonomických vozidiel bol vyrábaný ako odpoveď na ekonomickú krízu, ktorá postihla Taliansko pred 2. svetovou vojnou. Názov Topolino si vozidlo vyslúžilo vďaka svojim malým rozmerom a tvarom.
Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino

Fiat 500 A Topolino







1939
Mirafiori nie je len priemyselným ústredím Fiatu v Turíne, ale aj najstaršou továrňou v Európe, ktorá je stále aktívna. Továreň bola otvorená 15. mája 1939 s cieľom zvýšiť kapacitu výroby maloobjemových motorov, ktoré mohli ponúknuť mobilitu za dostupnú cenu. S koncom 2. svetovej vojny začala továreň výrobu druhej série modelu 500A a premiestnili sa sem aj výrobné linky Fiatu 1100.
Mirafiori

500C Topolino

The establishment

500 Topolino

Mirafiori

Opening

Mirafiori








1947
Fiat 1100 S je skutočným klenotom vyrobeným v niekoľkých stovkách kusov. Investícia do tohto športového sedanu s dômyselnou technikou sa Fiatu vyplácala dlho. V závode 1000 Miglia v roku 1947 sa v prvej desiatke umiestnili hneď štyri modely 1000 S Berlinetta, konkrétne na piatom, šiestom, siedmom a deviatom mieste. Nezameniteľná predná časť preslávila tento model po celom svete.
Pininfarina

1100S

1100S

1100S





1948
V roku 1948 predstavila spoločnosť Fiat model 500 B Giardiniera, jedno z prvých vozidiel s karosériou kombi vyrábané vo veľkej sérii. Vozidlo bolo charakteristické luxusnými bočnými časťami z jaseňa a masonitu (drevovláknitých dosiek). Názov Giardiniera bol inšpirovaný označením vozidiel využívaných záhradníkmi na prepravu tovaru. Aj keď vo výrobe vydržal len niečo málo cez rok, vyrobených bolo viac ako 21 000 kusov.
Fiat 500 B (“Giardiniera”)

Giardiniera

Giardiniera




1951
Fiat Campagnola bol využívaný v poľnohospodárstve a jeho sériová výroba prebiehala od roku 1951. Vybavený bol oceľovým rámom s pozdĺžnymi a priečnymi nosníkmi a na svoju dobu bol veľmi inovatívny. Veľmi významne sa zapísal do povojnovej histórie motorizmu. Slávu získal okrem iného aj cestou z juhu na sever Afriky, ktorá mu zabrala iba 11 dní a 4 hodiny.
CAMPAGNOLA "ALGER - LE CAP" RAID

CAMPAGNOLA "ALGER - LE CAP"



1952
V roku 1952 oživil Fiat svoju image prostredníctvom nového modelu 8V. Vozidlo s nezávislým zavesením kolies a laminátovou karosériou malo taliansku dušu a o jeho jedinečný a elegantný dizajn sa postaral rad slávnych karosárov, napríklad Ghia, Bertone, Zagato, Vignale alebo Farina. Vozidlo sa presadilo na americkom trhu predovšetkým vďaka svojmu osemvalcovému motoru s usporiadaním do V.
Fiat 8V

Fiat 8V

Fiat 8V

Fiat 8V





1953
V roku 1953 sa zrodil úplne nový automobil, ktorý niesol označenie 1100/103. Charakteristický bol štvordverovou samonosnou trojpriestorovou karosériou. V tom istom roku absolvoval Fiat 1100 E prvé svetové turné s jedným vodičom.
Fiat 1100/103

Fiat 1100/103



1955
V roku 1955 vznikol aj dvojdverový dvojsedadlový Spider v americkom štýle, ktorý bol určený súkromným pretekárskym jazdcom. Fiat 1100 TV Trasformabile bol na trh uvedený v roku 1955 a poskytoval vynikajúci výkon, rýchlosť a presnosť. Po prvej sérii čítajúcej 571 vozidiel prišlo zvýšenie výkonu motora a bolo upravené nezávislé zavesenie predných kolies so stabilizátorom.
Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile

Fiat 1100 TV Trasformabile





1956
V roku 1956 sa zrodil Fiat 600 Multipla, ktorý bol vôbec prvým vyrábaným MPV. Ľahký a rýchly automobil s extrémne dômyselnými tvarmi zaznamenal okamžitý úspech. Silnou stránkou tohto jednoduchého rodinného vozidla bola funkčnosť, ktorá dovoľovala prepravu štyroch až šiestich osôb alebo úpravu na dvojsedadlovú úžitkovú verziu.
Fiat 600 Multipla

Fiat 600 Multipla

600 MULTIPLA TAXI

600 MULTIPLA TAXI





1957
Nová 500 bola evolúciou revolučného modelu 500 Topolino. Navrhnutá bola ako odpoveď na potrebu ekonomického a praktického vozidla. Jednalo sa o automobil, ktorý bol pre konštruktérov technickou výzvou, pretože každá jeho súčasť musela byť zmenšená a súčasne musel byť zachovaný mladistvý, nadčasový a kultový vzhľad.
500 - SET

Fiat 500

500 – SPOT

500 – SPOT

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

Fiat 500

500 – MECHANICS (IT: MECCANICA)

Fiat 500












1966
V roku 1966 sa svetu predstavil Fiat 124. K rodinnej verzii sa nedlho potom pripojila športová verzia Sport Spider by Pininfarina. V rovnakom roku sa predstavil aj model Dino Spider a Fiat podpísal dohodu so ZSSR o vybudovaní továrne v meste Togliatti na rieke Volge, ktoré sa následne premenilo na skutočné automobilové mesto.
Fiat 124 Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Fiat 124 Dino Spider

Togliattigrad







1967
S uvedením modelov 850 Coupé a 124 Spider začala výroba v novej továrni Rivalta. V rokoch 1976-1977 urobil Fiat jeden z najdôležitejších krokov v oblasti výroby a aplikovaných technológií, a to predstavením automatizovaného systému Robogate. Za jeho vznikom stála spoločnosť Fiat Comau, ktorá prostredníctvom jedného IT systému dokázala riadiť najrôznejšie technologické postupy. Systém bol napríklad schopný rozoznať a zvárať rôzne časti karosérie úplne automaticky. Stál pri vzniku takých legiend akými sú Ritmo, Uno či Tipo.
Fiat 124 Spider

Fiat 850 Coupé

Fiat 850 Coupé




1968
Nový Fiat 850 City Taxi z roku 1968 bol navrhnutý ako vozidlo pre dopravu vo veľkých mestách. Mal funkčný a formálny vzhľad, priestranný interiér a skromné vonkajšie rozmery, ktoré zabezpečovali ľahkú ovládateľnosť. Výbava vozidla zahŕňajúca rádiový vysielač a prijímač bola na danú dobu pozoruhodná.
Fiat 850 City Taxy

City Taxy



1971
Fiat 127, ktorý bol nástupcom modelu 850, predstavoval skutočnú revolúciu v automobilovom priemysle, najmä vďaka naprieč vpredu uloženému motoru, zaveseniu McPherson vpredu a zadnej náprave s torznou priečkou. Vozidlo ponúkalo viac priestoru, viac komfortu a tiež väčšiu bezpečnosť vďaka lepším jazdným vlastnostiam, stabilite a brzdnému výkonu. Jednalo sa o skutočnú ikonu 70. rokov.
Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127

Fiat 127







1972
Predstavenie a uvedenie modelu Fiat 126. Toto vozidlo bolo evolúciou Fiatu Nuova 500 ale v kompletne prepracovanej štvormiestnej karosérii. Vďaka motoru s objemom 594 cm3 dosahovalo vozidlo vyššej rýchlosti a disponovalo prevodovkou s tromi synchronizovanými prevodovými stupňami.
Fiat 126

Fiat 126



1978
Fiat Ritmo bol jedným z najúspešnejších modelov značky Fiat. Navrhnutý bol tak, aby bol rozpoznateľný na prvý pohľad. Štvormetrový troj- alebo päťdverový hatchback bol charakteristický rovnými líniami a hranatými tvarmi.
Fiat Ritmo

Fiat Ritmo



1980
Prvá Panda bola uvedená vo verziách Panda 30 s motorom z modelu 126 a Panda 45 s motorom z modelu 127. Fiat Panda 30 sa veľmi skoro stal jedným z najobľúbenejších mestských vozidiel v Taliansku, za čo vďačil predovšetkým svojej robustnosti a funkčnosti.
Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Panda




1983
Fiat Uno, predchodca modelu Punto, sa predstavil na myse Canaveral. Tento model bol skutočnou revolúciou v segmente malých vozidiel a logicky tak zaznamenal okamžitý úspech. Okrem iného sa stal víťazom ankety Auto roka 1984.
FIAT UNO 55 S - SET

FIAT UNO TURBO I.E.

FIAT UNO D BASE

FIAT UNO TURBO I.E

FIAT UNO 3 E 5 PORTE






1988
Fiat Tipo s päťsedadlovou dvojpriestorovou karosériou ponúkal skvelé využitie vnútorného priestoru. Výsledkom inovačného projektu bol automobil, ktorý sledoval dosiahnutie najvyššej úrovne výkonu, komfortu a bezpečnosti.
Fiat Tipo

Tipo

Tipo

Tipo

Tipo

Tipo







1990
V roku 1990 sa predstavila Panda Elettra, verzia modelu Panda s nulovými emisiami. Vozidlo vychádzalo z modelu 750 Fire a dokázalo prejsť až 100 km maximálnou rýchlosťou 70 km/h. Vybavené bolo malým prídavným kúrením, ktoré šetrilo životnosť batérie. Prevodové ústrojenstvo tvorila štvorstupňová prevodovka.
PANDA ELETTRA

Panda Elettra

Panda Elettra




1993
Rok 1993 bol rokom zrodu kultových modelov Fiat Punto a Punto Cabrio. Fiat Punto sa predstavil na autosalóne vo Frankfurte a dodnes je považovaný za jedno z najúspešnejších vozidiel v histórii značky Fiat. Kabriolet bol ponúkaný s odlišnými zážihovými motormi s výkonom 60 alebo 88 k.
Fiat Punto

Fiat Punto

Fiat Punto

Fiat Punto





1994
Fiat Barchetta, spider s motorom 1.8 navrhnutý Andreasom Zapatinasom prišiel s myšlienkou jednej línie spájajúcej prednú kapotu sa zadnou časťou vozidla. Vozidlo zaznamenalo veľký úspech a bolo považované za dostupný a spoľahlivý roadster.
SEATS (IT: SEDILI)

DASHBOARD (IT: PLANCIA)

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta

INTERIORS (IT: INTERNI)

Fiat Barchetta

Fiat Barchetta








2007
V roku 2007 sa svetu predstavil nový Fiat 500. Ikona sveta štyroch kolies sa vrátila v úplne novej verzii a vytvorila skutočnú značku v rámci značky. Nová 500 pridala k tradičným kompaktným rozmerom aj úplne novú úroveň komfortu.
Fiat 500

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500 reveal event

Fiat 500








2012
Svetlo sveta uzrel Fiat 500L, ktorý spájal dve odlišné filozofie dizajnu a stal sa akýmsi spojením koncepcie Fiatu 500 z roku 1957 a Fiatu Multipla z roku 1956. Priestranný interiér získal na všestrannosti predovšetkým vďaka posuvným zadným sedadlám.
Fiat 500L

Fiat 500L

500L – SPOT

500L – SPOT

Fiat 500L

Fiat 500L

Fiat 500L Driving

Fiat 500L Making






2014
V roku 2014 predstavil Fiat model 500X, mestské SUV s výrazným štýlom v duchu 500. V rovnakom roku došlo k spojeniu Fiatu a Chrysleru a vzniku koncernu FCA: Fiat Chrysler Automobiles.
Fiat 500X reveal event

Fiat 500X reveal event

Fiat 500X reveal event

500X e Dynamo

Fiat 500X

Fiat 500X Motorshow

Fiat 500X Motorshow 2

Fiat 500X Reveal





2019
Fiat oslavuje 120. výročie špeciálnymi sériami 500, 500L a 500X 120TH, ktoré sa predstavili na autosalóne v Ženeve. Vozidlá sú charakteristické dvojfarebnou čierno-bielou karosériou Tuxedo a akčnou ponukou aplikácie Apple Music (na vybraných trhoch).
Fiat 500 120th

Fiat 500L 120<sup>TH</sup>

Fiat 500L 120<sup>TH</sup>

Fiat 500X 120<sup>TH</sup>

Shaggy & Sting

Fiat 500X 120<sup>TH</sup>

The badge

Fiat 500, 500X, 500L 120<sup>TH</sup>

Fiat 500, 500X, 500L 120<sup>TH</sup>

Fiat 500, 500X, 500L 120<sup>TH</sup>

Fiat 500, 500X, 500L 120<sup>TH</sup>











