ELEKTROMOBILY: BUDÚCNOSŤ ZNAČKY FIAT?

Fiat verí v budúcnosť elektromobility a cestou nulových emisií sa rozhodol drasticky znížiť priemerné emisie CO2 skupiny FCA.
Skupina FCA predstavila na autosalóne v Ženeve 2019 nový koncept elektromobilu Fiat Centoventi, ktorý svojím dizajnom pripomína kompaktný crossover a kladie základy, na ktorých by mohol vzniknúť automobil budúcnosti. Centoventi sa zameriava na elektrickú a udržateľnú mobilitu s nulovými emisiami. Jeho hlavným prvkom je platforma, ktorá umožňuje zabudovanie až štyroch batériových sád, pričom každý modul poskytuje dojazd 100 km. Piaty modul je potom možné umiestniť medzi predné a zadné sedadlá.
Elektrickú budúcnosť však nepredstavuje len Fiat Centoventi, ale tiež nový elektrický Fiat 500, ktorý bol predstavený v roku 2020. Tento model bude poháňaný iba elektrickou energiou z batérií a nebude disponovať žiadnym benzínovým ani dieselovým motorom.

CESTA K ELEKTROMOBILITE

Keď hovoríme o elektromobiloch, zvyčajne hovoríme aj o budúcnosti. Mnohé krajiny výhodám tohto typu pohonu veria a zavádzajú najrôznejšie motivačné programy motivujúce k ich obstaraniu. Elektromobil je v súčasnosti jedným z hlavných trendov automobilového priemyslu a kľúčovým produktom, ktorý priťahuje záujem verejnosti.
Elektromobil využíva k svojmu pohonu elektrickú energiu, ktorú uchováva v batériách. K svojmu pohonu nepotrebuje benzín ani naftu, ako je tomu u bežných vozidiel so spaľovacími motormi. Na rozdiel od hybridných automobilov elektromobily neprodukujú žiadne emisie ani hluk. S ohľadom na bezpečnosť chodcov bol zavedený predpis, podľa ktorého musia byť elektromobily pre chodcov počuteľné a teda vybavené syntetizátorom, ktorý chodcov pred približujúcim sa elektromobilom varuje.
U elektrických vozidiel sa používa skratka BEV (Battery Electric Vehicle), ktorá znamená, že pre pohon týchto vozidiel je nevyhnutné dobíjanie batérií z elektrickej siete alebo iných distribučných systémov. Dobíjanie elektromobilu je jednoduché a je možné ho realizovať prostredníctvom verejných dobíjacích staníc, ktoré bývajú k dispozícii na čerpacích staniciach, parkoviskách, u reštaurácií, hotelov atď., alebo cez elektrickú zásuvku doma. Doba nabíjania elektromobilu sa môže veľmi líšiť, a to v závislosti od typu nabíjania, výkonu a kapacity batérie.

ELEKTROMOBIL: DOBRÝ PRE VÁS AJ PRE ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Elektromobily ponúkajú rad výhod. Medzi najvýznamnejšie patria:

1. Voľný prístup do nízkoemisných zón s obmedzenou dopravou
Elektromobily neprodukujú žiadne znečisťujúce látky, preto v závislosti od miestnej legislatívy mávajú povolený vjazd to nízkoemisných zón.
2. Nižšie náklady na pohon
Dobíjanie je oveľa lacnejšie ako obstaranie akéhokoľvek iného paliva. Priemerné náklady sú menšie ako 1 euro na 100 km, čo znamená, že elektromobilita stojí päťkrát menej ako iné palivá.
3. Jednoduchá jazda
Elektromobily sú ideálne pre jazdu v meste vďaka okamžitému zrýchleniu a ovládaniu pedálov iba jednou nohou.
4. Komfort
Elektromobily neprodukujú takmer žiadny hluk a ponúkajú tak doslova relaxačnú jazdu. Ukazuje sa, že jazda elektromobilom znižuje stres.
5. Jednoduchá údržba
Mechanika elektromobilu, či už ide o motor alebo prevodovku, je oveľa jednoduchšia ako u tradičného typu vozidla. Je to dané menším počtom súčastí a menším množstvom kvapalín pre doplňovanie. Vďaka regeneračnému brzdeniu, teda rekuperácii brzdnej energie, sú menej využívané aj brzdy.

NÁKLADY A DOBA NABÍJANIA

Čas nabíjania batérií elektromobilu sa odvíja od typu batérie a spôsobu pripojenia k elektrickej sieti.
Jednou z hlavných výziev pre výrobcov elektrických automobilov je preto výskum a vývoj batérií umožňujúcich veľký dojazd a rýchle nabitie. Batérie moderných elektromobilov sú väčšinou lítiové (Li) a vyznačujú sa veľkou odolnosťou.
Dobíjanie je možné vykonávať prostredníctvom verejných dobíjacích staníc, domácej nabíjačky pre rýchlonabíjanie alebo z bežnej zásuvky.
Pre porovnanie: plug-in hybrid prejde za jedno euro v priemere 25 kilometrov a nabitie mu trvá hodinu a pol. Elektromobil prejde za jedno euro 100 km a osemhodinové dobitie vyjde približne na 5 eur.

JEDNODUCHÉ NABÍJANIE

Doba nabíjania elektromobilu závisí na kapacite batérií, výkonu dobíjania (kW) a maximálnom výkone nabíjačky vozidla.
Najjednoduchším a najbežnejším spôsobom nabíjania elektromobilu je jeho pripojenie do zásuvky k bežnej elektrickej sieti, pre rýchlejšie nabíjanie je možné využiť tzv. Wallbox, teda domácu nabíjačku pre rýchlonabíjanie alebo verejnú dobíjaciu stanicu.
Elektromobily je možné v dobíjacej stanici nabíjať pomocou striedavého prúdu (režim 2 a 3) alebo jednosmerného prúdu (režim 4). Kábel pre režim 2 sa zvyčajne dodáva s vozidlom.
Pre nabíjanie elektromobilu neexistuje vopred definovaný čas. Nabíjanie môže trvať pol hodiny alebo aj 12 hodín v závislosti na kWh batérie a na výkone nabíjacieho bodu a nabíjačky vozidla. Doba nabíjania je tiež ovplyvnená okolitou teplotou a stavom/úrovňou degradácie batérie. Môže sa tak stať, že doba nabíjania nebude v priebehu času konštantná: keď dosiahne prahovej hodnoty, a to cca 80%, môže nabíjací výkon poklesnúť.

BUDÚCNOSŤ JE BLÍZKO

Budúcnosť značky Fiat je stále viac elektrická. Rok 2020 bude v tomto ohľade pre skupinu FCA zlomovým. Nový projekt na talianske mestské vozidlo s nulovými emisiami zahŕňa novú generáciu modelu Panda. Spoločnosť nedávno oznámila predĺženie zmlúv o solidarite do konca roka 2019 s cieľom pripraviť výrobné linky na tento nový model.
Ďalším modelom je elektrický Fiat 500, ktorý bol uvedený v roku 2020. Pôjde o úplne nový model, ktorý bude poháňaný iba batériami a nebude tak využívať tradičný benzínový alebo dieselový motor. Elektrický Fiat 500 bude vyrábaný v závode Mirafiori v Turíne a bude vybavený batériami vyvinutými spoločnosťou Samsung.

Nová 500 «la Prima»

Ikona, ktorá inšpiruje k zmenám už od roku 1957, je pripravená preniesť vás do budúceho desaťročia s radom jedinečných funkcií.
ZISTIŤ VIAC