FIAT oslavuje svojich prvých 125 rokov a usmieva sa do budúcnosti

FIAT oslavuje svojich prvých 125 rokov a usmieva sa do budúcnosti

 

  • „La Pista 500” v budove historickej továrne Lingotto v Turíne bola miestom konania osláv 125. narodenín značky FIAT pod mottom „S úsmevom do budúcnosti“
  • Spoločnosť FIAT, založená 11. júla 1899, je jednou z najdlhšie fungujúcich automobilových značiek na svete a teraz je nastavená na ešte svetlejšiu budúcnosť. Olivier Francois, CEO FIAT, načrtol víziu FIAT pre najbližšiu dekádu.
  • Svetová premiéra zvláštneho modelu Fiat 500e Giorgio Armani – najušľachtilejšieho výrazu talianskeho umeleckého remesla – a modelu Fiat Grande Panda, nového globálneho modelu, ktorým sa FIAT vracia do širokého segmentu svetového trhu.
  • Výstava Casa FIAT, otvorená v galérii Pinacoteca Agnelli, mapuje históriu značky a jej väzbu na budovu Lingotto.
  • Podujatie si možno pozrieť online na nasledujúcom linku.
  •  

    Podujatie „S úsmevom do budúcnosti“ k 125. narodeninám spoločnosti FIAT v budove Lingotto v Turíne sa práve skončilo. Bolo jednak oslavou míľnikov, ktoré taliansky automobilový výrobca dosiahol od svojho založenia a jednak začiatkom novej kapitoly v dlhej histórii úspechov značky, sociálnej relevantnosti a líderstva, založených na princípe vychádzania v ústrety zákazníkom. Na dôležitom podujatí (pozrite na tomto linku) sa zúčastnili zástupcovia domácich i zahraničných médií, zástupcovia štátnych orgánov – ako minister priemyslu a Made in Italy, senátor Adolfo Urso; podpredseda senátu Licia Ronzulli; predseda komisie pre výrobné aktivity, obchod a turizmus poslaneckej snemovne Alberto Luigi Gusmeroli; predseda regiónu Alberto Cirio, primátor Turína Stefano Lo Russo, ako aj vrcholoví manažéri koncernu Stellantis: John Elkann, predseda predstavenstva Stellantis; Carlos Tavares, CEO Stellantis a Olivier Francois, CEO FIAT a CMO koncernu Stellantis.

     

    John Elkann, predseda predstavenstva koncernu Stellantis, povedal: „Fiat sa zrodil v roku 1899 z lásky k pokroku. Je jednou z mála spoločností toho obdobia, ktoré dokázali zvládnuť prechod z fázy remeselnej malovýroby do priemyselnej veľkovýroby. Reprezentuje slobodu mobility pre milióny ľudí a to s osobitým štýlom. Počas uplynulých 125 rokov sme nikdy neprestali pracovať, nachádzať riešenia, veriť v našu budúcnosť a húževnato obraňovať to, čo sme vytvorili. Chceme sa poďakovať všetkým ľuďom, ktorí umožnili, že automobilka z Turína je dnes významnou súčasťou koncernu Stellantis, jedného z najväčších automobilových výrobcov na svete.“

     

    Carlos Tavares, CEO Stellantis, povedal: „Som veľmi rád, že môžem byť tu v Turíne, v domove značky FIAT na oslavách jej 125. výročia a zdieľať emócie tejto chvíle so všetkými akcionármi. FIAT ako jedna z najikonickejších značiek nášho súhvezdia Stellantis prináša autentickú taliansku príchuť našim zákazníkom na celom svete. Po tretí rok za sebou je FIAT značkou číslo jedna koncernu Stellantis z hľadiska počtu predaných automobilov. Je lídrom na štyroch národných trhoch v rozličných regiónoch planéty – v Taliansku, Brazílii, Turecku a Alžírsku. Ambíciou značky je poskytovať čistú, bezpečnú a dostupnú mobilitu ľuďom na celom svete. Chcem sa poďakovať všetkým, ktorí si vážia FIAT už po celé generácie a každý deň tvrdo pracujú, aby zabezpečili ďalších 125 rokov bohatej histórie. Tím zamestnancov zdieľa spoločnú vášeň a túžbu vždy vyčariť úsmev na tvárach našich zákazníkov.“

     

    Olivier Francois, CEO značky FIAT a globálny šéf marketingu koncernu Stellantis, povedal: „FIAT bol synonymom sociálnej relevantnosti počas uplynulých 125 rokov, pretože vždy poskytoval zákazníkom to, čo potrebovali v dobe, v ktorej žili. A naši zákazníci si želajú ikonické a dostupné mestské automobily, živé a kompaktné, vhodné pre mobilitu rodín, ako aj úžitkové vozidlá a v neposlednom rade športové modely Abarth pre každodennú radosť z jazdy. A to sú presne také automobily, aké FIAT ponúka. Momentálne sme odštartovali návrat značky FIAT na globálny trh v najrozšírenejších segmentoch. Bude založený na 3 hlavných piliaroch – talianskom dizajne a vývoji, globálnej platforme a lokálnom význame. Prvým členom našej novej globálnej rodiny je model Grande Panda. V priebehu najbližšej dekády prinesieme optimálnu ponuku pre každého zákazníka. Lebo zákazníci boli vždy v stredobode našej pozornosti.“

     

    Dňa 11. júla 1899 bola v Turíne, podpísaná zakladateľská zmluva spoločnosti „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino“. Dnes po vyrobení desiatok miliónov automobilov spája históriu, súčasnosť a budúcnosť značky spoločná niť – špecifický prístup k navrhovaniu automobilov, ktorými značka vyniká na globálnej úrovni a ktoré uľahčujú zákazníkom ich každodenný život a prinášajú radosť na cesty celého sveta. Na oslave mal premiéru nový špeciálny model limitovanej série 500e Giorgio Armani, ktorý sa bude predávať na celom svete a spája vynikajúce talianske umenie zušľachťovania spotrebných predmetov s environmentálnou udržateľnosťou. Druhou hviezdou podujatia bol Fiat Grande Panda, nový globálny model, ktorým talianska značka odštartovala novú éru a ktorý je prvým členom budúcej globálnej rodiny automobilov FIAT. Okrem toho boli na podujatí zverejnené prvé reálne obrázky ďalších dvoch nových modelov globálnej rodiny – SUV a fastback – ktoré boli vo februári tohto roku predstavené ako digitálne štúdie a v súčasnosti sú už v pokročilom štádiu vývoja. Ich sériová výroba odštartuje v nasledujúcich rokoch.

     

    Oslavy jubilea v Turíne sa skončili fascinujúcou prehliadkou klasických a aktuálnych automobilov FIAT, ktoré boli rozdelené do piatich skupín – ikony, mestské automobily, kompaktné automobily, rodinné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Tieto vozidlá boli prestavené na legendárnej oválnej skúšobnej dráhe na streche budovy historického závodu Lingotto a prezentovali technologickú a historickú tradíciu globálnej talianskej značky. Spoločnosť FIAT od svojich úplných začiatkov demonštrovala výrazný sklon k internacionalizácii modelmi vyrábanými spočiatku v licencii a neskôr aj vo vlastných závodoch v rozličných štátoch sveta, pričom všetky si zachovávali ducha hlavného mesta Piemontu, v ktorom boli vytvorené. A dnes s modelom Grande Panda nastala nová éra pre FIAT vďaka synergiám a možnostiam poskytovaným koncernom Stellantis. Charakterizuje ju inkluzívnosť , vynachádzavosť, taliansky štýl a globálny duch.

     

     

    Fiat 500e Giorgio Armani

    Pri príležitosti významného jubilea FIAT a symbolicky práve na narodeniny majstra Giorgia

     

    Armaniho, bolo oznámené nové dôležité partnerstvo Giorgio Armani a FIAT.

     

    Dve globálne uznávané talianske značky, ktoré už spolupracovali v minulosti –napríklad roku 2020 predstavením exkluzívneho unikátu 500e, opäť spojili svoje sily, aby vytvorili dielo predstavujúce najautentickejší výraz „Made in Italy“ na 4 kolesách: špeciálneho modelu 500e Giorgio Armani. Dve ikony, reprezentujúce taliansky dizajn, štýl, remeselné majstrovstvo, vynaliezavosť a celosvetový úspech sa spojili aby vytvorili pravú „okamžitú klasiku“. Ako napovedá reklamný spot vysielaný po prvý raz počas podujatia, je to automobil, ktorý sa má používať ako elegantný odev. Je výrazom majstrovstva Centro Stile FIAT v Turíne a Armani Style Center. Dizajnéri obidvoch spoločností spolupracovali niekoľko mesiacov, aby vdýchli ducha dvoch značiek do jedného spoločného diela. Pri príprave nového automobilu bola venovaná rovnaká pozornosť detailom, materiálom a štýlu ako pri príprave novej módnej kolekcie. Teraz sa FIAT a Giorgio Armani spoločne predstavili na móle „La Pista 500“ s novým zvláštnym modelom 500e Giorgio Armani.

     

    Dosiahnutá úroveň remeselného vypracovania, povrchovej úpravy a detailov je zriedkavá v segmente najmenších automobilov, no nie v modelovom rade 500, ktorý stelesňuje „Made in Italy“ a talianske umenie. Tieto atribúty nadobúdajú ešte väčší význam a hodnotu pretože boli dosiahnuté v rámci spolupráce s najväčším menom vo svete talianskej módy.

     

    Nový špeciálny model 500e Giorgio Armani, ktorý sa bude vyrábať v závode Mirafiori značky FIAT v Turíne, bude mať výlučne uzavretú verziu karosérie hatchback. Pre špeciálny model boli vyvinuté dve jedinečné exkluzívne farby: tmavozelená mica, aktuálna a technická farba vyjadrujúca štýl značky Giorgio Armani a keramická hnedosivá (Greige). Tento farebný odtieň objavený značkou Armani kombinuje sivý a béžový odtieň do sofistikovanej novej farby, ktorá dostala osobitné meno. Na karosérii sa talianski dizajnéri snažili redukovať kontrasty a ozdoby, aby dosiahli monochromatický efekt – rýdzi a výrazný, v súlade so štýlom Armani.

     

    Hlavným prvkom, dodávajúcim nezameniteľný vonkajší vzhľad, sú disky kolies, navrhnuté špeciálne pre tento model. Ich dizajn je založený na veľkom logu GA a preto už na prvý pohľad jednoznačne identifikujú Fiat 500e Giorgio Armani. Špecifický veľkoplošný dizajn s mierne trojrozmerne tvarovaným povrchom súčasne zlepšuje aerodynamiku vozidla. Dvojfarebná povrchová úprava čiernou farbou v kombinácii s farbou karosérie, leštenými prvkami a radiálnymi obvodovými drážkami dodávajú kolesám mimoriadne vycibrený vzhľad.

     

    Interiér vyniká zvlášť elegantnými materiálmi najvyššej kvality a vysokou úrovňou remeselného vypracovania. Stredné časti poťahov sedadiel majú prešívanie v profile písmena „V“, ktoré pripomína klasické krajčírske techniky. Na opierkach hlavy predných sedadiel sú vylisované logá GA. Pri spracovaní materiálov interiéru sa využívajú inovatívne technické procesy ako laserové rezanie drevených obkladov prístrojovej dosky. Podpis veľkého majstra módy z Milána je v kabíne na obrube prístrojovej dosky pred spolujazdcom a zvonka na karosérii na ukončení lišty pod zadným bočným oknom.

     

    Zvláštny model má svetlomety Full LED a štandardne sklenenú strechu. Technické prvky vybavenia zahŕňajú digitálny prístrojový panel TFT s uhlopriečkou 17,8 cm (7“), systém infotainmentu Uconnect vybavený dotykovým displejom s uhlopriečkou 26 cm (10,25“), prijímačom digitálneho rozhlasového vysielania DAB+, navigáciou a bezdrôtovým Apple CarPlay / Android Auto. Autentický zážitok z hudby zabezpečuje ozvučovací systém JBL.

     

    Fiat 500e Giorgio Armani poháňa elektromotor s výkonom 87 kW (118 k), batéria s kapacitou 42 kWh netto umožňuje dojazd do 320 km v kombinovanom cykle WLTP. Vozidlo je štandardne vybavené najmodernejšími bezpečnostnými systémami, umožňujúcimi asistovanú jazdu úrovne 2.

     

    V súlade s misiou značky propagovať atribút „Made in Italy“ na globálnej úrovni, sa špeciálny model 500e Giorgio Armani bude predávať v Európe, Severnej Amerike, na Blízkom Východ, v Afrike, Japonsku a Austrálii. Predaj bude spustený v budúcom roku.

     

     

    Gruppo Armani 

    Koncern Gruppo Armani, ktorý založil v roku 1975 jeho súčasný predseda predstavenstva a generálny riaditeľ

    Giorgio Armani, je aktívny v 80 štátoch sveta a patrí k popredným luxusným značkám sveta módy. Má 9 výrobných závodov a zamestnáva 9257 pracovníkov. Koncern Armani navrhuje, vyrába, distribuuje a priamo predáva módu a lifestylové produkty ako odevy, doplnky, okuliare, hodinky, šperky, kozmetiku, voňavky, nábytok a interiérové doplnky. Okrem toho prevádzkuje aj reštaurácie a hotely.

     

     

Grande Panda: nový globálny model FIAT

Grande Panda predstavuje návrat značky FIAT do širokého segmentu svetového trhu. Jeho vývoj spočíval na 3 pilieroch: talianskom dizajne a vývoji, globálnej platforme a lokálnom význame. Udržateľnosť, inkluzívnosť, jednoduchosť a krása sú hodnoty, ktoré vdýchli život tomuto projektu, pričom dizajn je inšpirovaný ikonickým prvým modelom Panda z 80. rokov dvadsiateho storočia, ktorý bol akýmisi „džínsami“ v automobilovom priemysle – niečím, čo sa hodí na každú príležitosť a pre každého zákazníka. Preto je to sociálne relevantný automobil – automobil pre každého.

 

Grande Panda je doslova klonom prvého modelu Panda, no vo väčšom formáte segmentu B. Takéto vozidlo je súčasne dostupné a pritom vhodné aj ako rodinný automobil. Cena modelu Grande Panda sa bude začínať pod hranicou 25 000 € pri elektrickej verzii.

 

Konštrukcia nového modelu, navrhnutého v Taliansku vo FIAT Centro Stile v Turíne, využíva jednoduché princípy: osobitnú multienergetickú platformu, ktorá sa dá vyrábať kdekoľvek na svete, striktne taliansky dizajn a možnosť používať taký druh pohonu, ktorý najlepšie vyhovuje potrebám zákazníkov v danom regióne. Grande Panda tak reprezentuje prechod značky FIAT od lokálnej výroby ku globálnemu modelovému programu.

 

Vďaka rozličným inteligentným riešeniam a jednoduchej ovládateľnosti to bude prvý model Panda v histórii patriaci do segmentu B, ktorý poskytne plnohodnotnú mobilitu zákazníkom FIAT na celom svete.

 

Jedným z inovatívnych technických riešení je špirálový nabíjací kábel elektrickej verzie, výrazne uľahčujúci nabíjanie. Grande Panda je prvým automobilom na trhu vybaveným integrovaným nabíjacím káblom, umožňujúcim prenášať výkon do 7 kW pri nabíjaní striedavým prúdom. Špirálový kábel je uložený v schránke za dvierkami s logom FIAT na pravej strane prednej masky, čím prispieva k úspore miesta v batožinovom priestore a vďaka pohodlnej manipulácii je veľmi praktický na každodenné používanie. Pri pružnom kábli trvalo pripojenom k vozidlu navyše nehrozí znečistenie pri manipulácii ako pri klasických nabíjacích kábloch. Takéto riešenie výrazne zjednodušuje proces nabíjania – vodičovi stačí otvoriť dvierka, vytiahnuť kábel a pripojiť ho k nabíjacej stanici alebo domovému wallboxu. Po ukončení nabíjania sa kábel vďaka pružnej špirálovej konštrukcii pohodlne stiahne do svojej schránky.

 

Rovnako ako prvý model Panda z 80. rokov dvadsiateho storočia zmenil pohľad na automobily na vyše 40 rokov, aj Grande Panda sa vyznačuje osobitou osobnosťou, prekvapujúcimi funkciami, ako aj inovatívnym a inteligentným využívaním priestoru. Nový model sa líši od iných automobilov v segmente B jedinečne kompaktnými formátom pri malých rozmeroch. Dĺžka 3,99 metra je menšia ako priemer v segmente (4,06 m) a spolu s výškou 1,57 metra a šírkou 1,76 metra (bez vonkajších spätných zrkadiel) umožnila vytvoriť vynikajúco využitý obostavaný priestor. Napríklad batožinový priestor má základný objem 361 litrov a v prednej časti kabíny sú odkladacie priestory s celkovým objemom 13 litrov.

 

Všeobecne je Grande Panda ideálnym spoločníkom pre rodiny a súčasnú mestskú mobilitu, pretože pohodlne odvezie 5 osôb. Talianskeho ducha nového modelu demonštruje jeho ikonický a ironický dizajn, ktorý je synonymom nadčasovej krásy. Vonkajší vzhľad determinuje osobitá kombinácia štruktúrovaných línií a mäkkých, no výrazne tvarovaných povrchov. Široké čierne plastové obklady výrezov blatníkov a obklady prahov karosérie v kombinácii so striebornými ochrannými štítmi v nárazníkoch dodávajú vozidlu robustný vzhľad. Na znak pocty klasickému modelu Panda je ako originálny dizajnový prvok v spodnej časti dverí trojrozmerne vylisovaný nápis PANDA, ktorý vizuálne oživuje bok vozidla.

 

Pre model Grande Panda bude na výber sedem farieb karosérie – červená, biela, čierna, zelená, hnedá, modrá a žltá. V rámci iniciatívy „No Grey“ nebude k dispozícii sivá farba. Lesklé čierne obklady stredného stĺpika a prednej časti zadného stĺpika karosérie spolu s tmavo tónovanými sklami v zadnej časti kabíny a 17-palcovými diskami kolies z ľahkej zliatiny v dizajne písmena „X“ v dvojfarebnej povrchovej úprava (čierny lak + leštené plochy) vytvárajú efektné akcenty.

 

V kabíne je ako pocta skúšobnej trati na streche budovy Lingotto niekoľko prvkov, inšpirovaných jej oválnym tvarom. Takýto tvar má prístrojová doska, ako aj polykarbonátový rám, lemujúci digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 25,4 cm (10“) a displej infotainmentu s uhlopriečkou 26 cm (10,25”). Motív oválu sa v interiéri opakuje aj na ďalších miestach ako obruba na stredovom tuneli, v ktorej je umiestnená bezdrôtová nabíjačka smartfónu, prepínač pohonu a ovládač elektrickej parkovacej brzdy, alebo na obrubách vnútorných kľučiek dverí, čo dotvára charakteristický vzhľad interiéru.

 

Osobitná pozornosť bola venovaná optimalizácii priestoru a jeho inteligentnému využitiu. Napríklad v prednej časti kabíny sú odkladacie priestory s celkovým objemom 13 litrov, vrátane dvoch odkladacích schránok pred spolujazdcom, z ktorých väčšia má objem 3 litre. Koncepcia odkladacích priestorov pripomína jednoduché a vynaliezavé riešenie, ktoré priniesol prvý model Panda v 80. rokoch dvadsiateho storočia s plátennou odkladacou policou („vreckom“) po celej šírke prístrojovej dosky.

 

Prvý model z novej globálnej rodiny FIAT bude na výber v elektrickej a hybridnej verzii. Elektrickú verziu bude poháňať elektromotor s výkonom 83 kW (113 k). Batéria s kapacitou 44 kWh umožní elektrickému modelu Grande Panda dojazd vyše 320 km* v kombinovanom cykle WLTP, čím robí z neho ideálne vozidlo rovnako na každodenné jazdenie v meste, ako aj na výlety cez víkend.

 

* Predbežné údaje pred homologáciou

 

 

Casa FIAT: jedinečné miesto na ponorenie sa do sveta FIAT

125. výročie založenia značky je ideálnou príležitosťou na inauguráciu novej výstavy Casa FIAT, projektu vytvoreného v spolupráci galérie Pinacoteca Agnelli a automobilky FIAT. Výstava mapuje históriu značky a jej vzťah k budove Lingotto, legendárnej továrne a ikonického priemyselného objektu v Turíne, ktorú navrhol v 20. rokoch dvadsiateho storočia Giacomo Matté Trucco a v 90. rokoch zreštauroval Renzo Piano.

 

Interaktívna výstava sa rozvetvuje do niekoľkých tematických oblastí – dizajn automobilov, architektúra, spoločnosť a deti. Tieto oblasti umožňujú návštevníkom úplne sa ponoriť do sveta FIAT. V múzeu je prerozprávaný príbeh značky FIAT od prvých dní existencie až po najnovšie výdobytky vývoja. Casa FIAT sa symbolicky odvíja okolo drevenej makety karosérie modelu 500 R z roku 1972 v skutočnej veľkosti, ktorá slúžila ako vzor pre sériovú výrobu. Expozícia sa začína rokom 1899, kedy zakladatelia podpísali spoločenskú zmluvu firmy Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino, ktorej skratkou je meno FIAT.

Príbeh pokračuje po jednotlivých desaťročiach a zobrazuje rozličné kľúčové momenty histórie ako výroba legendárnych modelov značky. Nechýba medzi nimi Fiat Nuova 500, malý dvojdverový štvorsedadlový model predstavený v roku 1957 alebo FIAT Panda, všestranný a inovatívny malý automobil z roku 1980, ktorý navrhol dizajnér Giorgetto Giugiaro. V rámci tejto výstavy FIAT zdôrazňuje význam svojej histórie a koreňov, bez toho, aby odvracal pohľad od budúcnosti, ktorú reprezentuje nový model Grande Panda. Príbeh FIAT sa výstavou Casa FIAT nekončí.



FIAT je partnerom Turin 2024 Capital of Business Culture

Od roku 1899 bola história značky FIAT vždy spojená s hlavným mestom Piemontu a v roku 125. výročia jej založenia je FIAT partnerom ocenenia Turin 2024 Capital of Business Culture (Turín hlavné mesto podnikateľskej kultúry 2024). Toto prestížne ocenenie, udelené Generálnou konfederáciou talianskeho priemyslu (Confederazione Generale dell'Industria Italiana) vďaka úsiliu Turínskeho priemyselného zväzu, vzdáva hold histórii priemyslu v Turíne a súčasne oceňuje schopnosť turínskych podnikov hľadieť do budúcnosti a reagovať na výzvy dneška ako je environmentálna a digitálna transformácia, umelá inteligencia a cesta k udržateľnejšej inkluzívnej spoločnosti. FIAT je hrdým partnerom ocenenia a v rámci programu eventov sa bude aktívne zúčastňovať niektorými špeciálnymi iniciatívami. Zahŕňajú napríklad výstavu „Turín budúcnosti. Podnikateľská kultúra a kultúra inovácií“ v Národnom múzeu zjednotenia Talianska v Turíne, ktorá bude prístupná pre verejnosť bezplatne do 29. septembra. Výstava obsahuje sedem multimediálnych a vizuálnych sekcií, inštalovaných v monumentálnej chodbe múzea s fókusom na industrializáciu mesta. Napínavý príbeh sa končí multimediálnou sekciou venovanou budúcim perspektívam podnikania v Turíne.