Prichádza nový model Abarth 600e, najvýkonnejší automobil v histórii značky

Prichádza nový model Abarth 600e, najvýkonnejší automobil v histórii značky

 

  • Abarth predstavuje nový model 600e, ktorý je najvýkonnejším automobilom v histórii značky.

  • Značka s logom škorpióna vytvorila nový model Abarth 600e aby umožnila každému fanúšikovi značky zažiť vzrušenie z jazdy s elektrickým športovým automobilom.

  • Elektromotor s výkonom 207 kW(280 k) umožňuje špičkovej verzii Scorpionissima zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,85 sekundy a maximálnu rýchlosť 200 km/h.

    Návrat ku koreňom: nový Abarth 600e predstavuje bezprostredný transfer know-how Abarth a Stellantis Motorsport z automobilového športu do vozidla pre bežnú premávku.

    Novinka značky Abarth sa podrobila mnohým testom na najnáročnejších pretekových okruhoch pre dosiahnutie vysokej výkonnosti a spoľahlivosti.

    So špeciálnym elektromotorom testovaných na zariadeniach pre monoposty Formule E, mechanickým diferenciálom JTEKT Torsen, športovými brzdami, pneumatikami odvodenými z pretekového automobilu a výkonnejším systémom chladenia batérie je Abarth 600e najvýkonnejším modelom v histórii značky.

    Abarth 600e bude na výber v dvoch verziách ako Abarth 600e Turismo (175 kW/240 k) a ako kompletne vybavená limitovaná verzia „Scorpionissima“ (207 kW/280 k),z ktorej bude vyrobených iba 1949 kusov v dvoch farbách.

  • Pre väčšiu bezpečnosť a komfort Abarth 600e umožňuje asistovanú jazdu úrovne 2.

Značka s logom škorpióna oslavuje svoje 75. narodeniny jedným z najnáročnejších ale aj najvzrušujúcejších projektov: novým modelom Abarth 600e, ktorý je s výkonom 207 kW (280 k) najvýkonnejším modelom značky, akcelerujúcim z 0 na 100 km/h za 5,85 sekundy.

Tento revolučný model je výsledkom spolupráce expertov značky Abarth s inžiniermi divízie Stellantis Motorsport. Spolu vyvinuli najmodernejšiu športovú platformu pre elektrické vozidlá Perfo eCMP, ktorú využíva aj nový model Abarth 600e.

Vozidlo dôsledne koncipované pre vysokú výkonnosť a mimoriadny zážitok z jazdy má príťažlivý „nezbedný“ charakter vďaka svojmu expresívnemu vzhľadu a športovému interiéru. Jednotlivé technické riešenia konštruktéri značky Abarth spolu s expertmi značiek Michelin, Sabelt, JTEKT Torsen a Alcon študovali a testovali za rozličných podmienok s cieľom vytvoriť ideálnu kombináciu vlastností pre najvýkonnejší model Abarth v histórii.
Nový model, vyvinutý v spolupráci s divíziou Stellantis Motorsport, predstavuje dôležitý krok pre značku Abarth, pretože má ambíciu vytvoriť nový štandard pre vysoko výkonné elektrické mestské automobily s využitím know-how z automobilového športu.

Značka s logom škorpióna poskytne svojim zákazníkom vzrušujúci zážitok z jazdy za každých podmienok dvoma novými športovými modelmi: sériovým Abarth 600e Turismo a zvláštnou edíciou Abarth 600e Scorpionissima, limitovanou na 1949 kusov – ako pripomienku roku založenia značky.

Vo väčšine európskych štátov sa najvýkonnejší model značky Abarth v histórii dá objednávať od dnes v obidvoch verziách – Abarth 600e Turismo a Abarth 600e Scorpionissima.

Najvýkonnejší Abarth v histórii

Dôvod, prečo je nový model Abarth najvýkonnejší v histórii značky, spočíva v použitom technickom základe. Jeho srdcom je vlastný elektromotor, ktorý pri verzii Scorpionissima dosahuje výkon 207 kW (280 k). Je to najvýkonnejší motor nielen v histórii značky Abarth ale aj v segmente mestských elektrických automobilov. Elektromotor bol testovaný na zariadeniach pre prípravu agregátov do monopostov Formule E, vrátane simulátora reálnych pretekových okruhov. Verzia Scorpionissima dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,85 sekundy, verzia Turismo s nižším výkonom 146 kW (240 k) je s hodnotou 6,24 sekundy iba nepatrne pomalšia. K vynikajúcej akcelerácii prispieva mohutný krútiaci moment elektromotora, ktorý prakticky okamžite po rozbehu dosahuje maximum 345 Nm. S ohľadom na efektívne využívanie energie je maximálna rýchlosť modelov Abarth 600e elektronicky obmedzená na 200 km/h. Kapacita akumulátorovej batérie 54 kWh umožňuje dojazd do 334 km (kombinovaný podľa WLTP) – v závislosti od použitých pneumatík.

Obidve verzie nového modelu Abarth 600e majú tri voliteľné jazdné režimy, ktoré sa líšia vyladením pohonu pre špecifické podmienky. Režim Turismo zabezpečuje kultivovanú, svižnú akceleráciu s výkonom elektromotora limitovaným na 110 kW pri verzii Abarth 600e Turismo a 140 kW pri verzii Scorpionissima, v kombinácii s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm pre zábavnú a súčasne efektívnu jazdu. Maximálna rýchlosť je v režime Turismo obmedzená na 150 km/h. Tento režim sa vyznačuje športovou charakteristikou
pedála akcelerátora, športovým vyladením posilňovača riadenia a štandardnou kalibráciou elektronického stabilizačného systému ESP. Pri druhom jazdnom režime Scorpion Street má elektromotor výkon 150 kW pri verzii Turismo a 170 kW pri Scorpionissima, v kombinácii s maximálnym krútiacim momentom 345 Nm a maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 180 km/h. Tretí jazdný režim Scorpion Track sa vyznačuje agresívnou charakteristikou pedála akcelerátora, športovejším vyladením posilňovača riadenia a ESP s vyššie posunutým prahom regulácie pre intenzívnejší pôžitok z jazdy. Výkon elektromotora nie je nijako limitovaný, takže verzia Turismo má k dispozícii 175 kW (240 k) a Scorpionissima 207 kW (280 k), obidva v kombinácii s krútiacim momentom 345 Nm a maximálnou rýchlosťou 200 km/h.

Abarth 600e: zrodený s know-how Abarth a Stellantis Motorsport z automobilového športu

Nový model Abarth 600e je výsledkom know-how z automobilového športu značky Abarth a divízie Stellantis Motorsport. Obidvaja partneri okrem toho pri jeho vývoji od skoncipovania finálnej špecifikácie v roku 2021 spolupracovali aj so spoločnosťou Michelin. Okrem dosiahnutia plánovaného športového charakteru bolo dôležité, aby pneumatiky vozidla spĺňali špecifické požiadavky na bezpečnosť, životnosť a energetickú účinnosť (valivý odpor). Spoločnosť Michelin vyvinula pneumatiky Michelin Pilot Sport EV, ktoré vďaka optimalizovanému zloženiu gumovej zmesi a celkovej konštrukcii suverénne prenášajú vysoký výkon vozidla s pohonom predných kolies na suchej aj mokrej ceste. Pneumatiky majú rozmer 225/40 R 20.

Zo sveta automobilového športu pochádza aj brzdová sústava s kotúčovými brzdami na obidvoch nápravách, vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Alcon. Na prednej náprave sú ventilované kotúče priemeru 380 mm so štvorpiestovými strmeňmi, ktoré sa vďaka zväčšenej trecej ploche vyznačujú vysokým výkonom a odolnosťou voči namáhaniu. Brzdová sústava nového modelu Abarth 600e je vhodná rovnako na vzrušujúcu jazdu na verejných cestách, ako aj na uzavretom pretekovom okruhu.

Pohonné ústrojenstvo nového modelu Abarth 600e je doplnené mechanickým diferenciálom JTEKT Torsen, optimalizujúcim prenos krútiaceho momentu pri jazde v zákrutách, čo zlepšuje trakciu, obratnosť a presnosť ovládania pri rýchlej jazde. Závitovkový diferenciál pri jazde v zákrute vytvára efekt samočinného pribrzďovania prešmykujúceho vnútorného kolesa (uzamykanie), čím sa prenáša väčší podiel krútiaceho momentu na vonkajšie koleso. Tento uzamykací efekt má hodnotu 36 % pri akcelerácii a 34 % pri brzdení. So svojim know-how z automobilového športu experti Abarth a Stellantis Motorsport venovali osobitnú pozornosť aj ďalším komponentom podvozka, ktoré majú bezprostredný vplyv na jazdné vlastnosti. Tvrdšie vyladené pruženie spolu so zmenšenou svetlou výškou a zadným priečnym skrutným stabilizátorom prispeli k zvýšeniu dynamickej stability vozidla.

Zvýšenému výkonu musela byť prispôsobená aj chladiaca sústava elektrického pohonu. Abarth 600e má výkonnejšie čerpadlo chladiacej kvapaliny aby zostala zachovaná optimálna teplota batérie a elektromotora aj pri športových režimoch jazdy s vysokým výkonom.

Duch automobilového športu sa prejavuje aj v dizajne športových sedadiel Sabelt. Sedadlá s integrovanými opierkami hlavy verzie Scorpionissima majú na dosiahnutie športovej ergonómie škrupinovú konštrukciu. Sedadlá majú navyše čalúnenie štyrmi rozličnými penovými materiálmi pre optimalizovanú podporu jednotlivých častí tela vodiča a spolujazdca. Zvýraznené bočné čalúnenie spolu s otvorom v operadle so striebornou obrubou pre horné popruhy štvorbodového pásu evokujú kokpit pretekového automobilu.

Dizajn pre výkonnosť: exteriér nového modelu Abarth 600e

Na dosiahnutie maximálnej výkonnosti má nový model Abarth 600e špecifické prvky na karosérii a v interiéri. Vonkajší dizajn je inšpirovaný dvoma hlavnými témami – prvá z nich čerpá z minulosti a predstavuje brutálny kontrast, ktorý na zaoblenej karosérii modelu Abarth 850 TC vytvárala hranatý predný nadstavec s náporovým chladičom. Tento prvok, prezývaný „cassettone“ (komoda) v novej interpretácii dodáva aj zaoblenej karosérii nového modelu Abarth 600e výrazne emocionálny, športový vzhľad. Druhou témou dopĺňajúcou hranatú geometriu je výrazná grafika vygravírovaných šikmých línií, inšpirovaná digitálnym svetom počítačových hier. Tento povrch plynulo prechádza do mriežky na otvor chladiaceho vzduchu v nárazníku. Obdobný prvok je použitý aj na zadnom nárazníku.

Abarth sa pri modifikácii dizajnu východiskového modelu Fiat 600e sústredil predovšetkým na štyri oblasti: predný a zadný nárazník, zadný spojler a kolesá. Na prednej časti dizajnéri pretiahli siluetu karosérie zvýraznením hrany nad horným otvorom na vstup vzduchu, vytvorením tzv. „žraločieho nosa“. Nový predný nárazník, ktorý zároveň tvorí aj celé predné čelo, zlepšuje celkovú aerodynamiku vozidla, špecifickým prvkom jeho dizajnu je trojrozmerne vyhotovený nápis ABARTH nad vzduchovou mriežkou. Vzhľad prednej časti
ovplyvňuje aj zväčšený rozchod kolies o 30 mm (vzadu 25 mm). Hranatý nadstavec na prednom nárazníku nemá iba estetickú funkciu, jeho tvar bol testovaný a optimalizovaný v aerodynamickom tuneli aby prispel k zlepšeniu celkovej aerodynamickej charakteristiky vozidla. Nápadným prvkom sú 20-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny s piatimi dvojitými lúčmi, usporiadanými do dynamickej hviezdice, doplnenými leštenými prvkami štylizovanými do tvaru bodca škorpióna. Cez disky dobre vidno lakované strmene bŕzd . Ozdobné
kryty stredov, zakrývajúce skrutky kolies, majú tvar evokujúci centrálne matice kolies pretekových automobilov. Elektrifikovaný škorpión, ktorý debutoval s modelom Abarth 500e, na predných blatníkoch dopĺňa logá a nápisy na prednej a zadnej časti karosérie. Verzia Scorpionissima má na rozdiel od základnej Abarth 600e Turismo plastové nadstavce lemov blatníkov a prahov karosérie lakované lesklou čiernou farbou a priehľadné fólie s nápisom ABARTH v spodnej časti dverí.

Všetky tieto detaily, spolu so špecifickým vyhotovením zadných svetiel dodávajú modelom Abarth 600e výraznú, energickú osobnosť. S celkovo agresívnym dizajnom vozidla súvisia aj čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel a čierne vonkajšie kľučky, vytvárajúce kontrast s nápadným lakom karosérie. Pre Abarth 600e Turismo sú okrem svietivého zeleného odtieňa Acid Green, zavedeného s modelom Abarth 500e, na výber aj farby Antidote White, Shock Orange a Venom Black. Limitované verzia Scorpionissima sa bude predávať vo farbe Acid Green a exkluzívnom fialovom odtieni Hypnotic Purple.

Príťažlivý dizajn interiéru

S vonkajším dizajnom nového modelu Abarth 600e korešponduje športovo ladený interiér, ktorí dizajnéri Abarth navrhli s veľkou pozornosťou venovanou detailom. Športový dvojramenný volant má ergonomicky tvarovaný veniec potiahnutý kombináciou perforovanej kože a alcantary. Stĺpiky karosérie majú čierne obloženie, ktoré spolu s čiernym stropom kabíny a obkladmi dverí dotvára športové ladenie interiéru. Čiernu tému dizajnu akcentujú farebné kontrastné detaily ako logo škorpióna na volante, prešívanie venca volantu
a prešívanie sedadiel vo farbe Acid Green. Športový charakter interiéru dotvárajú doplnky ako hliníkové pedále, opierka ľavej nohy a ozdobné rohožky.

Vyhotovenie prístrojového panelu sa pri jednotlivých verziách líši, rovnako ako sedadlá. Abarth 600e Turismo má lesklý čierny obklad prístrojového panelu a športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a dvojfarebnými, štruktúrovanými látkovými poťahmi. Verzia Scorpionissima má matne čierny obklad prístrojového panelu so serigrafiou a už spomínané škrupinové sedadlá Sabelt s kombinovaným poťahom z kože a alcantary. Okrem toho má limitovaná séria štandardne ambientné osvetlenie, vyhrievané predné
sedadlá, vyhrievané predné okno a tmavo tónované sklá v zadnej časti kabíny.

Výrazný dizajn vonku, najmodernejšia technológia vnútri

Pre zvýšenie pôžitku z jazdy má Abarth 600e celý rad asistenčných systémov, uľahčujúcich ovládanie vozidla. Pri dlhých jazdách na diaľnici vodič ocení adaptívny tempomat. K zvýšeniu aktívnej bezpečnosti prispieva systém autonómneho núdzového brzdenia, asistenčný systém na udržiavanie jazdného pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém monitorovania únavy vodiča. Pasívne bezpečnostné vybavenie zahŕňa sústavu 6 airbagov. Verzia 600e Turismo má zadné parkovacie senzory, svetelný a dažďový senzor a systém bezkľúčového štartovania. Verzia Scorpionissima je vybavená systémami umožňujúcimi asistovanú jazdu úrovne 2 ako asistent pre jazdu v dopravnej zápche. Predné, zadné a bočné parkovacie senzory spolu s
cúvacou kamerou uľahčujú parkovanie a manévrovanie, významným príspevkom k bezpečnosti je systém monitorovania mŕtvych uhlov. K ďalším štandardným prvkom vybavenia špičkovej verzie patrí aj automatické
prepínanie diaľkových svetiel. Komfortné vybavenie dopĺňajú elektricky ovládané dvere batožinového priestoru s bezdotykovým senzorom, súprava Cargo Flex na upevnenie nákladu a bezdrôtová nabíjačka smartfónu.

Systém infotainmentu so špecifickými funkciami

V záujme čo najlepšieho zážitku z jazdy má model Abarth 600e Turismo systém infotainmentu s dotykovým displejom 26 cm (10,25 palca) a šiestimi reproduktormi, podporujúci Apple CarPlay a Android Auto wireless. Verzia Scorpionissima má rovnaký systém doplnený navigáciou. Špecifickou funkciou systému infotainmentu modelov Abarth 600e je meranie výkonnosti. Zo základnej stránky sa vodič môže prekliknúť napríklad na meranie krútiaceho momentu na kolesách v reálnom čase alebo na všetky dostupné prevádzkové údaje, či meranie dynamických vlastností vrátane stopiek časov na okruhu a diagramu odstredivých síl ako v monoposte Formule E. Verzia Scorpionissima je navyše vybavená zvukovým generátorom, ktorý sa dá zapnúť a vypnúť v systéme infotainmentu. Intenzita syntetického zvuku je vyššia pri športovej jazde a nižšia pri komfortnej jazde ustálenou rýchlosťou kvôli odlišným charakteristikám pedála akcelerátora v jednotlivých jazdných režimoch. Pri rýchlosti jazdy nad 80 km/h sa intenzita zvukovej kulisy postupne znižuje.

Systém infotainmentu modelov Abarth 600e umožňuje využívať služby digitálnej konektivity, ktoré sú na výber v dvoch balíkoch Connect ONE ad Connect PLUS. Zahŕňajú napríklad hlasové ovládanie, automatickú aktualizáciu máp a diaľkový prístup k určitým funkciám vozidla. Po prvý raz v histórii Abarth v rade 600e poskytuje aj funkciu hlasového asistenta s využitím generatívnej umelej inteligencie ChatGPT. Vďaka tomu vodič môže prirodzenou rečou komunikovať s hlasovým asistentom, dostávať užitočné tipy a dozvedieť sa všetko, čo potrebuje počas jednotlivých ciest. Samozrejme, osobné dáta užívateľa sú pri tom dokonale chránené. Služby digitálnej konektivity zahŕňajú aj diaľkový prístup k vozidlu – napríklad zamykanie dverí, ovládanie osvetlenia a zvukového výstražného znamenia.

Pri vozidle s elektrickým pohonom je výhodná možnosť diaľkového ovládania a programovania nabíjania vozidla pripojeného k domovému wallboxu a temperovania vozidla pred jazdou. Počas jazdy môže vodič modelov Abarth 600e využívať funkciu EV routing, ktorá v spolupráci so spoločnosťou TomTom navrhuje najvýhodnejšiu trasu so zohľadnením dostupných možností nabíjania a situácie v premávke v reálnom čase. Okrem toho systém infotainmentu umožňuje zrkadlenie aplikácie e-ROUTES by Free2Move Charge na podporu nabíjania.

Photo: Simon Palfrader
Photo: Simon Palfrader
Photo: Simon Palfrader