WLTP a RDE: nové testy pre certifikáciu spotreby paliva, emisií CO₂ a znečisťujúcich látok
NEDC (New European Driving Cycle): nový európsky jazdný cyklus
Doteraz používaný Európsky jazdný cyklus bol využívaný na meranie spotreby paliva a emisií osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Prvý Európsky jazdný cyklus vstúpil do platnosti v roku 1970 a týkal sa mestskej premávky. V roku 1992 bol rozšírený o mimo mestskú prevádzku o od roku 1997 bol využívaný na meranie spotreby paliva a emisií CO2. Zloženie tohto testu však už nezodpovedá súčasným štýlom jazdy a vzdialenostiam prejdeným na rôznych typoch vozoviek. Priemerná rýchlosť v teste NEDC je len 34 km/h, zrýchlenie je malé a najvyššia rýchlosť dosahuje iba 120 km/h.
Postup WLTP
WLTP využíva Nový celosvetový harmonizovaný skúšobný cyklus ľahkých vozidiel (WLTC) na meranie spotreby paliva, emisií CO2 a znečisťujúcich látok osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Cieľom nového postupu je poskytnúť zákazníkom realistickejšie údaje, ktoré lepšie odrážajú každodenné používanie vozidla.Nový postup WLTP sa vyznačuje dynamickejším profilom jazdy a výraznejším zrýchlením. Maximálna rýchlosť sa zvyšuje zo 120 na 131,3 km/h, priemerná rýchlosť je 46,5 km/h a celková doba cyklu je 30 minút, čo je o 10 minút viac ako u predchádzajúceho postupu NEDC. Prejdená vzdialenosť sa zdvojnásobila z 11 na 23,25 km. Test WLTP sa skladá zo štyroch častí podľa maximálnej rýchlosti: nízka (do 56,5 km/h), stredná (do 76,6 km/h), vysoká (do 97,4 km/h) a extra vysoká (do 131,3 km/h). Tieto časti cyklu simulujú mestskú a prímestskú jazdu a jazdu mimo mesto a na diaľniciach. Tento postup berie do úvahy tiež všetku voliteľnú výbavu vozidla, ktorá ovplyvňuje aerodynamiku, valivý odpor a hmotnosť. Výsledkom je hodnota CO2 odrážajúca charakteristiku jednotlivých vozidiel.
NEDC - WLTP
NEDC
|
WLTP
|
|
Doba cyklu |
20 minút
|
30 minút
|
Vzdialenosť |
11 km
|
23,25 km
|
Najvyššia rýchlosť |
120 km/h
|
131,3 km/h
|
Priemerná rýchlosť |
34 km/h
|
46,5 km/h
|
Jazdné časti |
2 časti
|
4 viac dynamickejšie časti
|
Vplyv voliteľnej výbavy |
Nezvažovaný
|
Zohľadňujú sa ďalšie prvky, ktoré sa môžu u jednotlivých vozidiel líšiť
|
Prevodové stupne |
Pevné okamihy preradenia
|
Rôzne okamihy preradenie pri jednotlivých vozidiel
|
Čas zastavenia |
24%
|
12,5%
|
Prechod z NEDC na WLTP
Spotreba paliva a emisie osobných automobilov na vozovke
Prechod z NEDC na WLTP
RDE (Real Driving Emissions): test zameraný na overenie emisií v reálnej prevádzke.
Čo to znamená pre zákazníka
Nový postup WLTP poskytne realistickejšie hodnoty pre porovnanie spotreby paliva a emisií CO2 rôznych modelov, pretože bol navrhnutý tak, aby lepšie odrážal skutočné jazdné správanie a zohľadňoval špecifické vlastnosti jednotlivých modelov a verzií vrátane voliteľnej výbavy.Aby bola zaistená jasnosť a maximálne možná transparentnosť, FCA poskytne maloobchodným odberateľom a zákazníkom detailné informácie o spotrebe paliva a hodnotách CO2 každého nakonfigurovaného vozidla a minimálne a maximálne hodnoty rôznych modelov.